آشنایی با سنگ آنتیک مصنوعی

این که ساختمان هایی که میسازیم هم از نظر نمای بیرونی و هم از نظر طراحی داخلی زیبا و چشم نواز باشند یک موضوع مهم در ساختمان سازی به شمار می آید. یکی از متریال های فوق العاده ای که به این منظور مورد استفاده قرار میگیرد سنگ ها هستند. سنگ آنتیک مصنوعی یکی از بهترین گزینه هایی است که میتواند به منظور طراحی نمای داخلی و خارجی ساختمان ها مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع سنگ های آنتیک را می توان قطعه هایی در سایز کوچکتر از هر نوع از سنگ های  طبیعی به شمار آورد که می توانند در رنگ، سایز و طرح های مختلفی به بازار عرضه شوند. علاوه بر سنگ های طبیعی در ساخت این سنگ ها از سنگ های مصنوعی هم بهره گرفته می شود که به آنها سنگ آنتیک مصنوعی گفته می شود. سنگ های مصنوعی برخلاف سنگ های طبیعی آنتیک دارای پروسه ساخت پیچیده ای هستند که کاملا مهندسی شده است و در ساخت آنها از مواد و متریال مختلف استفاده شده و پروسه تولید با مرحله های مختلف و ویژه ای پیش می رود. در این مطلب قصد داریم شما را با سنگ های آنتیک مصنوعی آشنا کرده و در رابطه با مزیت ها و معایب این سنگ ها صحبت کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد سنگ آنتیک مصنوعی بدانید.

 

در مورد سنگ آنتیک مصنوعی چه می دانید؟

یکی از کاربردی ترین سنگ ها در صنعت ساختمان سازی را می توان سنگ های آنتیک عنوان کرد. این سنگ ها در دو نوع طبیعی و مصنوعی به بازار عرضه شده و برای مصارف مختلف از آنها بهره گرفته می شود. معمولا سنگ های آنتیک پس از این که به ابعاد دلخواه در آمدند با چسب های مخصوص بر روی سطح های مورد نظر به راحتی چسبانده می شوند و جلوه زیبایی به آن محیط و فضا می دهند. همانطور که گفتیم این سنگ ها در دو نوع طبیعی و مصنوعی هستند که گستردگی و تنوع انواع طبیعی آن ها بسیار بیشتر است. سنگ های آنتیک طبیعی به طور عمومی از سنگ های طبیعی که در ادامه می بینید تولید می شوند:

  •   ماسه سنگ
  •   مرمریت
  •   سنگ لوح
  •   بازالت، دیوریت، دیاباز و سایر سنگ های آذرین
  •   مرمر
  •   گرانیت
  •   تراورتن

اما اگر بخواهیم کلی صحبت کنیم هر نوع سنگ طبیعی را می توان برای تولید سنگ های آنتیک طبیعی مورد استفاده قرار داد به شرط این که امکان برش دادن آن سنگ وجود داشته باشد.

در مقابل سنگ های طبیعی سنگ آنتیک مصنوعی وجود دارد. این نوع از سنگ های آنتیک در اثر پروسه هایی ک کاملا مهندسی شده اند طراحی و سپس تولید می شوند. برای ساخت سنگ آنتیک مصنوعی ابتدا متریال اولیه را با هم مخلوط می کنند، این مخلوط کردن مواد با به وجود آمدن شرایط خاص و ویژه انجام می گیرد که از جمله آنها می توان به پلیمریزاسیون و هیدراتاسیون اشاره کرد. همه این فرآیندها با تجهیزات خاص انجام شده و در نهایت ما یک سنگ آنتیک مصنوعی خواهیم داشت.

آشنایی با سنگ آنتیک مصنوعی سنگ مرمریت

متریال مورد استفاده برای تولید سنگ آنتیک مصنوعی چیست؟

حال که مختصری در مورد نحوه تولید سنگ های آنتیک مصنوعی اطلاعات به دست آوردیم خوب است کمی هم در رابطه با متریال و مواد اولیه ای که در ساخت این سنگ ها مورد نیاز است بیشتر بدانیم. همانطور که گفتیم برخلاف سنگ های طبیعی آنتیک که از سنگ هایی ب منشا طبیعی به دست می آیند این سنگ ها دارای مواد اولیه خاصی هستند. یکی از مهمترین مواد اولیه ای که در ساخت این سنگ ها استفاده میشوند سنگ دانه هایی طبیعی است. معمولا از سنگ دانه هایی استفاده می شود که جرم انها متفاوت بوده و همگی با یک جرم معین نیستند. ماده بعدی موادی از جنس درشت مولکول یا همان پلیمر است، این مواد افزودنی هستند و جزء مواد اولیه اصلی به شمار نمی آیند. ماده بعدی که در تولید سنگ های آنتیک مصنوعی از آن استفاده می شود ترکیبات و ماده های نانو هستند. علاوه بر اینها از سنگ دانه هایی که جرم کمی داشته و از نوع معدنی- صنعتی هستند هم در ساخت و تولید این نوع سنگ ها استفاده می شود. در نهایت هم ماده های معدنی مورد نیاز به این ترکیبات افزوده می شوند و همانطور که گفته شد تحت پروسه های خاص قرار گرفته تا در نهایت سنگ مورد نظر تولید شود.

 

سنگ های آنتیک طبیعی را انتخاب کنیم یا سنگ های آنتیک مصنوعی؟

یکی از سوالات پرتکراری که به وسیله کاربران پرسیده می شود این است که میان دو نوع طبیعی و مصنوعی سنگ های آنتیک کدام یک بهتر هستند و انتخاب کدام یک از این دو نوع سنگ انتخاب بهتری به شمار می آیند؟ اگر بخواهیم از جنبه های ظاهری و زیبایی شناختی به این موضوع بپردازیم قطعا سنگ های مصنوعی برنده  این جدال خواهند بود. چون آنها به شکلی مهندسی شده تولید میشوند و همین امر سبب به وجود آمدن طرح های چشم نواز و جذابی میشود. در مقابل یک ایراد بزرگ برای سنگ آنتیک مصنوعی وجود دارد و آن هم سخت بودن پروسه برش دادن این نوع از سنگ ها است. اما اگر بخواهیم به طور کلی به این موضوع نگاه کرده و یکی از این دو نوع سنگ را انتخاب کنیم پیشنهاد ما سنگ های آنتیک مصنوعی هستند. حتما می پرسید چرا؟ در ادامه مهمترین دلیل های این ارجحیت سنگ های آنتیک مصنوعی بر انواع طبیعی شان را با هم می بینیم:

  1. استفاده راحت تر
  2. نیازی به متخلخل بودن آنها نیست
  3. دوام بالاتر و مقاومت بیشتر

در ادامه به شرح مختصر هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

 

  1. استفاده راحت تر

نخستین برتری که برای سنگ های آنتیک مصنوعی مطرح می شود این است که فرآیند نصب آنها بسیار ساده تر از سنگ های آنتیک طبیعی است. این دسته از سنگ ها هیچ نیازی به برش ندارند. چرا که همانطور که گفتیم تولید آنها به صورتی کاملا مهندسی شده انجام می شود و ابعادی که به صورت پیش فرض برای آنها وجود دارد خیلی کاربردی و مناسب هستند. این موضوع سبب می شود استفاده از سنگ های آنتیک مصنوعی ساده تر بوده و با دردسر کمتری همراه باشد.

  1. نیازی به متخلخل بودن آنها نیست

دومین موردی که نشان از برتری سنگ های آنتیک مصنوعی بر طبیعی است عدم نیاز این سنگ ها به داشتن تخلخل است. سنگ های آنتیک طبیعی لازم است تا به صورت متخلخل باشند. به این شکل هنگام نصب و اجرایی کردن کار راحت تر هستیم. اما سنگ های مصنوعی نیازی به این ویژگی نداشته و خیلی راحت سنگ های فاقد تخلخل هم نصب میشوند و هیچ مشکلی به وجود نخواهند آورد.

  1. دوام بالاتر و مقاومت بیشتر

و در نهایت آخرین برتری سنگ آنتیک مصنوعی بر طبیعی به دوام این سنگ ها و استحکام آنها باز می گردد. همانطور که در بخش قبل هم گفتیم سنگ های آنتیک که به صورت مصنوعی هستند را می توان به راحتی بدون هیچ گونه تخلخلی تولید کرده و از آنها بهره گرفت. این موضوع سبب می شود مقاومت این نوع از سنگ ها بسیار بالا باشد. این دو مشخصه سبب می شوند که سنگ های آنتیک مصنوعی از دوام بسیار خوبی بهره مند بوده و در عین حال به گونه ای انتی باکتریال نیز باشند. چون خلل و فرجی در سنگ وجود ندارد که محیط مناسبی برای رشد قارچ و باکتری در داخل این سنگ ها فراهم باشد.

 

مقالات مرتبط: سنگ پلیمری چیست؟

 

مزایای سنگ آنتیک مصنوعی

حال که سنگ های آنتیک طبیعی و مصنوعی را به خوبی شناختیم و دلیل های ارجحیت انواع مصنوعی این سنگ ها بر نمونه های طبیعی آنها را دیدیم نوبت به آن می رسد که مختصری مزایای سنگ آنتیک مصنوعی را با هم مورد بررسی قرار دهیم. این مزیت ها برای سنگ آنتیک مصنوعی به شرح زیر هستند:

  1. تنوع در ابعاد
  2. تنوع بی نظیر رنگ و طرح
  3. نصب راحت
  4. امکان نصب بر روی هر سطح با هر متریال
  5. مقاوم در برابر آتش سوزی
  6. عایق مناسب صدا
  7. شکل ظاهری جذاب
  8. شستشو و پاکسازی راحت

در بخش های بعدی در مورد این مزیت های سنگ آنتیک مصنوعی کمی صحبت خواهیم کرد.

سنگ آنتیک مصنوعی سنگ مرمر

  1. تنوع در ابعاد

 این نوع از سنگ ها را می توان خیلی راحت بر روی دیوار نصب کرد. چرا که قطعه ها و ابعاد این سنگ ها کوچک و بسیار متنوع هستند. همچنین برخلاقف نوع طبیعی سنگ ها آنتیک مصنوعی نیاز به برش دادن ندارند و خیلی راحت و بی دردسر می توان با آنها نماهای بسیار زیبایی چه در داخل و چه در خارج از ساختمان ایجاد کرد.

  1. تنوع بی نظیر رنگ و طرح

سنگ های آنتیک از نظر رنگ و همچنین طرح به شدت متنوع هستند. این یعنی شما برای هر بخش از فضای داخل خانه اعم از نشیمن، پذیرایی، اتاق خواب ها، تی وی روم، کریدور و … می تواند طرح و رنگ مورد نظر خود را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید.

  1. نصب راحت

پروسه نصب این سنگ ها به شدت راحت بوده و بدون دردسر و یا قلق خاصی انجام می گیرد. همین موضوع سبب می شود اگر طراحی شما نیازی به تغییر و یا حتی تعویض داشته باشد هیچ لزومی نیست که از نصاب های ماهر استفاده کرده و متحمل هزینه شوید. بلکه خودتان بدون هیچ مشکل و دردسری می توانید مشغول به کار شده و تغییرات مورد نظرتان را به وجود آورید.

  1. امکان نصب بر روی هر سطح با هر متریال

یکی از مهمترین مزیت هایی که برای سنگ های آنتیک مطرح می شوند این است که می توانید به راحتی و به شکلی گسترده در هر جایی و بر روی هر سطحی از آنها استفاده کنید. فرقی نمی کند که سطح مورد نظر شما که قرار است طرح روی آن پیاده سازی شود گچ باشد یا کاغذ دیواری، بلکا باشد یا سرامیک، فلز، آیینه، رنگ، شیشه و هر چیزی که فکرش را کنید، در هر صورت سنگ های آنتیک روی تمامی این سطوح بدون هیچ مشکلی قابل نصب هستند.

  1. مقاوم در برابر آتش سوزی

یکی از مهمترین مزیت های این سنگ ها این است که آنها در برابر آتش سوزی مقاوم هستند. این مشخصه ناشی از متریال و مواد اولیه ای است که در ساحت این سنگ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. عایق مناسب صدا

سنگ آنتیک مصنوعی صدا را از خود عبور نمی دهد. این موضوع سبب می شود در مکان هایی از این سنگ نصب شده باشد شاهد آلودگی صوتی کمتری باشیم.

  1. شکل ظاهری جذاب

مورد دیگر از مزیت های این سنگ ها را می توان شکل ظاهری زیبای آنها مطرح کرد. تنوع و گستردگی این سنگ ها و زیبایی ظاهری که طرح های آنها دارند سبب می شود هر کجا که برای نصب سنگ های آنتیک اقدام می کنیم محیط و فضا بسیار زیبا و چشم نواز شود. همچنین امکان انجام طراحی هایی در سبک های مختلف با این سنگ ها وجود دارد که از جمله آنها می توان به سبک های سنتی، سبک کلاسیک و همچنین سبک مدرن اشاره کرد. حتی شخص شما می تواند طرحی که در نظر دارد را به راحتی طراحی کرده و برای پیاده سازی آن اقدام کند.

  1. شستشو و پاکسازی راحت

هر نوع از متریالی که داخل خانه به عنوان بخشی از دیزاین آن مورد استفاده قرار گیرد احتمال جذب آلودگی و کثیفی را دارد. سنگ آنتیک مصنوعی هم از این موضوع استثنا نبوده و در گذر زمان قطعا کثیف خواهد شد. اما هیچ مشکلی نیست و شما می توانید خیلی راحت به کمک مواد شوینده این آلودگی ها را از روی سنگ پاک کنید. هر چند توصیه اکید می کنیم که از مواد اسیدی برای شستن سنگ ها به هیچ عنوان استفاده نکنید چون این مواد طرح سنگ را از بین می برند و آن را به حالت ساییده درمی آورند. علاوه بر این حتما از پارچه و یا اسفنج های نرم استفاده کنید و به هیچ عنوان از برس های سیمی و امثال آنها برای تمیز کردن استفاده نکنید.

 

معایب سنگ آنتیک مصنوعی

و در آخرین بخش از صحبت راجع به سنگ های آنتیک نوبت به بررسی و شرح معایب سنگ آنتیک مصنوعی می رسد. در ادامه شما را با مهمترین معایبی که استفاده از سنگ آنتیک مصنوعی دارد آشنا خواهیم کرد. این معایب به شرح زیر هستند:

  1. نخستین عیبی که بر این سنگ ها وارد است سطح آن ها است که ممکن است در برخی از سنگ ها به شدت زبر و خشن باشد.
  2. سنگ های آنتیک از نظر رنگ و طرح به خودی خود و ماهیتا کاملا متنوع هستند. اما مشکلی که وجود دارد این است که نمی توانیم آنها را رنگ کنیم. این موضوع برای پروژه هایی که در آنها از رنگ های خاص استفاده شده و نیاز داریم که سنگ ها کاملا متناسب با این رنگ ها رنگ آمیزی شوند یک مشکل مهم تلقی می شود.
  3. امکان نصب سنگ آنتیک مصنوعی تنها بر روی دیوار وجود دارد و به هیچ عنوان نمی توانیم از آنها به منظور طراحی سقف ها استفاده کنیم.
  4. با توجه به ساختاری که این نوع از سنگ ها دارند آنها خیلی راحت گرد و غبار موجود در فضا را به خود جذب می کنند.

 

جمع بندی

سنگ ها از جمله مهمترین متریال ساختمانی هستند که انواع مختلفی دارند. یکی از کاربردی ترین سنگ ها در ساختمان سازی را می توان سنگ آنتیک مصنوعی عنوان کرد که در این مطلب مفصل در رابطه با آن صحبت کرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *