تفاوت کوارتز ایرانی و خارجی

سنگ های کوارتز یکی از انواع بی نظیر سنگ های مصنوعی هستند که از زیبایی فوق العاده ای برخوردارند. علاوه بر زیبایی کوارتزها خاصیت ها و مشخصه های دیگری هم دارند که سبب شده است آنها به عنوان یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین متریال ها در ساختمان سازی و به منظور استفاده در آشپزخانه ها، سرویس های بهداشتی، بیمارستان ها و آزمایشگاه ها و … شناخته شوند. یکی از مهمترین مشخصه هایی که برای این سنگ های مصنوعی مطرح می شود قطعا سختی بالای آنها است که ناشی از حضور درصد بالای سیلیس در ترکیبات این سنگ است. همین امر سبب مقاومت بالای سنگ های کوارتز در برابر عامل های مختلف از جمله درجه حرارت بالا، فشار و وزن زیاد، خراشیدگی، ساییدگی و سایر مواردی از این دست می شود. این سنگ ها هم به وسیله تولید کننده ها و برندهای خارجی و هم توسط کارخانه های داخلی به تولید می رسند. به طورکلی تفاوت کوارتز ایرانی با خارجی در برخی موارد مانند قیمت، انعطاف پذیری، سطج کیفی و … است که قصد داریم در این مطلب راجع به آن صحبت کنیم. اگر شما هم دوست دارید بیشتر در مورد تفاوت کوارتز ایرانی و خارجی بدانید پیشنهاد می کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

تفاوت کوارتز ایرانی و خارجی در چیست؟

سنگ کوارتز یکی از مصالح ساختمانی است که ماده عمده تشکیل دهنده آن سیلیس است. در واقع بالغ بر ۹۰ درصد سنگ های کوارتز از سیلیس تشکیل شده اند (اگر بخواهیم دقیق باشیم ۹۳ درصد کوارتز از سیلیس تشکیل شده است) و همین امر سبب شده است این سنگ ها ویژگی اصلی سیلیس یعنی سختی بالای آن را در اختیار داشته باشند. کوارتزها مانند سنگ های طبیعی که در طبیعت یافت می شوند از نظر شکل ظاهری به شدت زیبا و چشم نواز هستند و همچنین سختی مشابه با سنگ های طبیعی دارند. طرح ها و رنگ هایی که این سنگ ها دارند بسیار متنوع و گسترده بوده و دست شما را در انتخاب به خوبی باز می گذارد. کوارتزها یک گزینه مناسب برای استفاده در بخش های داخلی ساختمان هستند و بیشتر در آشپزخانه و سرویس های بهداشتی یا به عنوان متریال میز منشی، ویتینگ دسک و … در آزمایشگاه ها و کلینیک ها و مجتمع های تجاری و اداری و … از آنها استفاده می شود. برای این که به تفاوت کوارتز ایرانی و خارجی پی ببریم باید هر کدام از این نوع کوارتزها را شناخته و در مورد ویژگی های آنها اطلاعات به دست آوریم. لذا در ادامه قصد داریم در مورد سنگ های کوارتز ایرانی و خارجی صحبت کنیم و با معرفی دقیق تر آنها شما را با تفاوت کوارتزها بیشتر آشنا کنیم.

توتم کوارتز - 2300

آشنایی با سنگ کوارتز ایرانی و مشخصه های آن

برای این که بتوانیم به تفاوت کوارتز ایرانی و خارجی پی ببریم در گام نخست لازم است تا هر یک از این دو نوع سنگ کوارتز را بهتر بشناسیم. لذا در این بخش قصد داریم به سنگ کوارتز ایرانی بپردازیم و در مورد ویژگی های این سنگ ها صحبت کنیم. کوارتزهای ایرانی از نظر تنوع در طرح و رنگ بسیار عالی عمل کرده و طرح ها و رنگ های بسیار متنوعی دارند. در صورتی که برای صفحه روی کانتر آشپزخانه تان یا صفحه روکابینتی آن به دنبال یک متریال مناسب هستید که از نظر شکل ظاهری و زیبایی هم فوق العاده باشد قطعا اولین گزینه ای که به شما پیشنهاد میکنیم کوارتزهای ایرانی هستند. این سنگ ها بسیار باکیفیت بوده و اسلب مناسبی برای استفاده به عنوان صفحه های روی کابینتی، روی اپن، کانتر و … داند. نکته مهمی که در مورد کوارتزهای ایرانی وجود دارد این است که از نظر قیمتی آنها بسیار مناسب تر از نمونه ها و برندهای خارجی مشابه شان هستند. در واقع اگر بودجه محدودی دارید و دوست دارید که حتما از سنگ های کوارتز برای فضای موردنظرتان استفاده کنید قطعا برندهای ایرانی گزینه مقرون به صرفه تری هستند. البته که این کاملا مشخص است که نمونه های خارجی خصوصا برندهای کره ای از نظر سطح کیفی بالاتر از برندهای ایرانی هستند  اما در مقابل قیمت بسیار بالاتری هم دارند و این را هم فراموش نکنید که کیفیت بالای برندهای خارجی کوارتز نشان دهنده بی کیفیت بودن برندهای ایرانی نیستند. بلکه سنگ های کوارتز ایرانی به خودی خود از سطح کیفی کاملا قابل قبولی برخوردارند و تمامی استانداردهای لازم را در اختیار دارند، لذا برای استفاده در منازل کاملا مناسب هستند.

تفاوت کوارتز ایرانی با خارجی

یکی از مهمترین مواردی که به عنوان تفاوت کوارتز ایرانی با خارجی مطرح می شود و آن را به عنوان مزیت بزرگ نمونه های داخلی به شمار می آورند انعطاف پذیری بالای برندهای کوارتز ایرانی است. لذا می توانید در فضاها و محیط های مختلف به راحتی از آنها استفاده کرده و هر طرحی که می خواهید را پیاده سازی کنید.

مورد بعدی که در این میان وجود دارد این است که ممکن است تنوع طرح های خارجی در ایران کم باشد. نه این که به طور کلی این کوارتزها تنوع نداشته باشند، نه! منظور ما این است که همه طرح های تولید شده به وسیله برندهای خارجی به داخل کشور وارد نمی شوند. در نتیجه دست خریدار برای انتخاب خیلی باز نیست. در عوض نمونه های ایرانی دارای طرح های بسیار متنوع و زیبایی بوده که از آن مهمتر همه آنها به راحتی در دسترس نیز هستند. همین موضوع سبب شده است اقبال خریداران برای تهیه انواع کوارتز های ایرانی روز به روز بیشتر و بیشتر شود. ویژگی بعدی که برای کوارتزهای ایرانی مطرح میشود سازگاری بالای آنها با محیط زیست استو به واسطه مواد اولیه ای  که برای این سنگ ها استفاده می شود آنها هیچ مشکلی برای محیط زیست به وجود نیاورده و کاملا سازگار با آن عمل می کنند. در نهایت اگر بخواهیم به صورت کلی از تفاوت کوارتز ایرانی با خارجی بگوییم باید گفت که این سنگ ها کلیه مشخصه هایی که برای نمونه ها و برندهای خارجی مطرح می شوند را تمام و کمال در اختیار دارند.

آشنایی با مشخصه های سنگ کوارتز ایرانی

سنگ های کوارتز ایرانی دارای مشخصه ها و ویژگی هایی هستند که منحصر بفرد است. برندهای ایرانی سنگ کوارتز در کلیه فاکتورهای مهمی که در کیفیت سنگ کوارتز دخیل هستند کاملا خوب عمل کرده و سطح کیفی قابل قبولی دارد. موضوعی که وجود دارد این است که این فاکتورها در مقایسه با نمونه های خارج از درصد کیفیت و مرغوبیت پایین تری برخوردار هستند. اما همانطور که قبلتر هم گفتیم این صرفا به مفهوم بی کیفیت بودن کواترهای ایرانی نبوده و بیشتر نشانه کیفیت فوق العاده بالای نمونه های خارجی این سنگ است. در کل برندهای ایرانی کوارتز کاملا باکیفیت بوده و مزیت آنها در مقایسه با برندها خارجی قطعا قیمت مناسب تر و انعطاف پذیری بالاتر آنها است.

از جمله مهمترین ویزگی هایی که برای سنگ های کوارتز مطرح می شود می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

·                      سطح سنگ های کوارتز کاملا صیقلی و صاف هستند و خلل و فرج روی آنها بسیار کم است.

·                      از نطر بافت، طرح و رنگ کاملا متنوع هستند و دست خریدار را در انتخاب باز می گذارند.

·                      به واسطه نفوذناپذیری بالایی که دارند آب و رطوبت را به داخل خود جذب نمی کنند.

·                      به خوبی در برابر حرارت از خود مقاومت نشان می دهند.

·                      این سنگ ها مقاومت خوبی در مقابل ساییدگی و خراشیدگی دارند.

·                      سطح کیفی هم برندهای خارجی و هم برندهای ایرانی این سنگ ها بسیار بالاست.

·                      به خوبی در برابر مواد شیمیایی مقاوم هستند.

·                      در شرایط آب و هوایی مختلف از سردسیر گرفته تا گرمسیر بسیار خوب عمل می کنند.

·                      می توانید طرح های مدنظر خود را به تولید کننده سفارش داده و طرح اختصاصی خود را در اختیار داشته باشید.

·                      قابلیت ترمیم و بازسازی دارند.

آشنایی با سنگ های کوارتز خارجی

در این قسمت از صحبت در مورد تفاوت کوارتز ایرانی و خارجی نوبت به معرفی کوارتزهای خارجی می رسد. این متریال های فوق العاده باکیفیت عموما در اروپا و در کشورهای آسیایی خصوصا کره جنوبی به تولید می رسند. از نظر سطح کیفی برندهای خارجی کوارتز فوق العاده عمل می کنند و همین امر در کنار هزینه های وارد کردن این سنگ ها و گمرک و … سبب شده است که قیمت آنها از نمونه های مشبه داخلی بسیار بیشتر باشد. همین اختلاف قیمت هم سبب شده است که بسیاری از خریداران اولویت نخست شان نمونه های ایرانی با کیفیت اما با قیمت پایین تر باشد. این دست کوارتزها یعنی نمونه های خارجی مقاومت بی نظیری در برابر خراشیده شدن و فشار خیلی زیاد دارند. علاوه بر این طول عمر و ماندگاری برندهای خارجی بسیار خوب و قابل توجه است. آسیب دیدن کوارتزهای خارج به ندرت اتفاق می افتد ما اگر هم در شرایطی خاص چنین اتفاقی بیفتد نباید نگران باشید. چون سنگ های کوارتز به واسطه نوع ساختاری که دارند قابلیت ترمیم و تعمیر را نیز دارند. این یعنی اگر صفحه کوارتز شما آسیب ببیند نیازی به تعویض آن نیست، بلکه به راحتی می توانید برای ترمیم و بازسازی آن اقدام کنید. همانطور که در بخش های قبلی هم گفتیم بسیاری از طرح هایی که این برندهای خارجی تولید می کنند به داخل کشور وارد نمیشود. در نتیجه در نمونه های خارجی با محدودیت طرح مواجه هستیم.

معرفی ویژگی های سنگ کوارتز خارجی

در بخش های قبلی در مورد صفحه های کوارتز تولید داخل صحبت کردیم و به مشخصات و ویژگی های این سنگ ها پرداختیم. در این بخش از تفاوت کوارتزهای داخلی و خارجی قصد داریم برخی از مهمترین ویژگی هایی که برای کوارتزهای  خارجی مطرح میشوند را بیان کنیم که این مشخصه ها به شرح زیر هستند:

·                      سطح کاملا صاف و بدون فرورفتگی یا برآمدگی دارند. به همین دلیل هم امکان نفوذ رطوبت یا مایعات و … در آنها نزدیک به صفر است.

·                      اسلب های کوارتز خارجی تخلخل نزدیک به صفر دارند.

·        صفحه های کوارتز خارجی را می توان به راحتی در ابعاد مورد نیاز برش داد. همچنین در صورت آسیب دیدگی، برای این صفحه ها امکان ترمیم و تعمیر و بازسازی هم وجود دارد.

·                      انواع برندهای خارجی کوارتز به خوبی در برابر مواد شیمیایی مختلف با خاصیت های اسیدی و قلیایی و … از خود مقاومت نشان می دهند.

·                      در پروسه تولید و نصب این سنگ ها آلاینده های محیطی تولید نمی شوند. لذا این سنگ ها کاملا با محیط زیست سازگاری دارند.

·                      یکی از مهمترین مشخصه های این سنگ ها بهداشتی یا بهتر بگوییم آنتی باکتریال بودن آنها است.

·                      سنگ های کوارتز خارجی می توانند فشارهای خیلی زیاد و وزن های بسیار سنگین را به راحتی تحمل کنند و مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد.

·                      این سنگ ها به هیچ عنوان آتش نمی گیرند و قابل اشتعال نیستند. همچنین به اندازه خوبی در برابر حرارت های بالا مقاوم هستند.

جمع بندی

یکی از محبوب ترین متریال هایی ک برای بخش های داخلی ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد سنگ ها هستند. در این میان سنگ های مصنوعی به دلیل تنوع بالاتری که در طرح و رنگ داشته و همچنین قیمت مناسب تری که در مقایسه با سنگ های مصنوعی دارند طرفداران بیشتری در اختیار دارند. سنگ های مصنوعی هم به وسیله تولید کننده های داخلی و هم توسط تولید کننده های خارجی تولید شده و به بازار عرضه میشوند. سنگ کوارتز یکی از محبوب ترین این سنگ های مصنوعی است که بسیار پرطرفدار هم هست. در این مطلب در مورد تفاوت کوارتز ایرانی و خارجی صحبت کرده ایم و به بیان مشخصه های این دو نوع سنگ کوارتز پرداخته ایم که امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد.

 

مقالات مرتبط: موارد استفاده سنگ سایلستون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *