سنگ های کاربردی در آشپزخانه

آشپزخانه قلب خانه محسوب می شود و استفاده از بهترین متریال موجود برای بخش های مختلف آن همیشه یک ضرورت به شمار می آید. یکی از بهترین متریالی که می توانیم برای این بخش مهم خانه از آن استفاده کنیم انواع سنگ مصنوعی آشپزخانه هستند. با توجه به اینکه برخلاف سایر بخش های داخلی خانه، آشپزخانه در معرض حرارت بالا، رطوبت و آبریزی زیاد و … قرار دارد کیفیت مواد اولیه مصرفی در طراحی آن همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. سنگ ها یکی از مقاوم ترین متریال هایی هستند که می توانیم در قسمت های مختلف آشپزخانه از آنها استفاده کنیم. این سنگ ها در انواع و اقسام مختلفی وجود دارند که هر یک با توجه به مشخصات و ویژگی هایی که دارند برای یک بخش از آشپزخانه مناسب هستند. در این مطلب قصد داریم در مورد انواع سنگ مصنوعی آشپزخانه صحبت کنیم و ببینیم که هر یک از این سنگ ها برای کدام بخش مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه با ما همراه باشید.

انواع سنگ مصنوعی آشپزخانه کدام هستند؟

یکی از بخش های هر خانه که تاثیر زیادی روی زیبایی خانه و نما داخلی آن می گذارد آشپزخانه است. این موضوع سبب میشود انتخاب متریال مختلف برای قسمت های آن همیشه نیازمند دقت بالایی باشد. علاوه بر این آشپزخانه ها عموما در برابر حرارت، ضربه، فشار، مواد شیمیایی مانند شوینده ها و … قرار دارند. در نتیجه سنگ هایی که به عنوان متریال این بخش استفاده میشود می بایست از مقاومت بالایی برخوردار باشند و در عین حال هم آب به داخل آنها نفوذ نکرده و جذب آب آنها کمترین میزان ممکن باشد. در ادامه با انواع سنگ مصنوعی آشپزخانه آشنا می شویم که در بخش های مختلف آن مورد استفاده قرار می گیرد. این سنگ ها به تفکیک محل استفاده به شرح زیر هستند:

  انواع سنگ مصنوعی روی اپن

از مهمترین قسمت ها آشپزخانه که بیشترین استفاده و تاثیر را در ظاهر آشپزخانه دارد، اپن است. اگر رویه اپن از کیفیت نامطلوبی برخوردار باشد به زودی خراب می شود و ظاهر آشپزخانه را برهم میزند. از متریال مختلفی برای رویه اپن استفاده می شود که می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. سنگ های مرمر

یکی از انواع سنگ هایی که در قسمت های مختلف آن از جمله اپن قابل استفاده است سنگ مرمر است. از نظر مقاومت و استحکام سنگ های مرمر در مقایسه با انواع سنگ مصنوعی آشپزخانه مانند گرانیت مقاومت کمتری از خود نشان می دهند. به این اضافه کنید که این سنگ ها از نظر قیمتی هم خیلی مناسب و مقرون به صرفه نبوده و عموما قیمت های بالایی دارند. ولی این را هم در نظر داشته باشید که سنگ مرمر کمک می کند فضای آشپزخانه تان بسیار لوکس و شیک به نظر بیاید. یکی از مزیت های سنگ مرمر را می توان تنوع بی نظیر رنگ و طرح ان عنوان کرد. لذا می توانید به راحتی آن را متناسب با سایر بخش های آشپزخانه انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید.بعضی ها سنگ مرمر را با مارمونایت اشتباه میگیرند، برای اینکه بدانید سنگ مارمونایت چیست مطالعه کنید.

دکور اشپزخانه با سنگ مرمر

  1. سنگ های کوارتز

در ادامه معرفی انواع سنگ مصنوعی آشپزخانه برای اپن آن نوبت به سنگ های کوارتز می رسد. اگر نمی خواهید از سنگ های مرمر یا گرانیت استفاده کنید، سنگ های کوارتز  یک جایگزین مناسب برای آنها محسوب می شود و شما می توانید این سنگ مصنوعی زیبا و جذاب را به عنوان رنگ مورد استفاده برای اپن آشپزخانه تان انتخاب کنید. مزیت سنگ های کوارتز این است که در هر قالب با هر اندازه ای قابل ساخت و عرضه به بازار هستند و شما میتوانید به راحتی سایز مناسبتان را پیدا کنید. علاوه بر این کوارتز به شدت مقاوم هستند و وقتی در معرض اسیدها و مواد شیمیایی، گرما و همچنین فشار قرار می گیرند مشکلی برای آنها پیش نمی آید. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنم مقاله کوارتز چیست را مطالعه کنید.

استفاده از کوارتز در آشپزخانه

  1. سنگ های گرانیت

اگر به دنبال یکی از بهترین گزینه های موجود برای استفاده به عنوان اپن آشپزخانه هستید حتما روی سنگ گرانیت بیشتر فکر کنید. شکل ظاهری این سنگ کاملا زیبا و شیک است و در هر فضایی که مورد استفاده قرار بگیرد نمای بسیار شیکی به وجود می آورد. یکی از ویژگی هایی که برای این سنگ ها مطرح می شود تنوع بی نظیر در رنگ و طرح آن است. به همین دلیل هم انتخاب راحتی پیش روی شما قرار دارد. چون خیلی ساده می توانید رنگی که متناسب با سایر قسمت های آشپزخانه تان است را انتخاب کرده و آن را پیاده سازی کنید. از نظر مقاومت و استحکام هم این سنگ کاملا مناسب بوده و مقاومت بالایی در برابر عامل های مختلف مانند گرما، فشار و … برای آن وجود دارد. یکی از مهمترین مزیت های این سنگ را می توان قابلیت ترمیم پذیری آن عنوان کرد. یعنی اگر بخشی از نگ کف آشپزخانه تان آسیب ببیند، بشکند و … هیچ نیازی به تعویض آن نیست، بلکه همان نقطه به راحتی ترمیم می شود. تنها مورد منفی که برای این سنگ وجود دارد قیمت ان است که اگر بودجه محدودی داشته باشید شاید برایتان کمی سنگین تمام شود.

استفاده از گرانیت در آشپزخانه

  1. سنگ های استات

در کنار انواع سنگ مصنوعی آشپزخانه سنگ های طبیعی هم هستند که در این فضا مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از این سنگ های طبیعی را می توان سنگ صابون یا استات معرفی کرد. مقاومت بالای این سنگ یکی از مشخصه های بارز آن است. همین موضوع سبب میشود سنگ صابون یکی از گزینه های مناسب برای مکان هایی ک نیاز به مقاومت بالا دارد باشد. علاوه بر استفاده در اپن آشپزخانه ها و کانتر آنها از این سنگ در کلینیک ها، آزمایشگاه ها و سایر جاهایی که مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی نیاز است استفاده می شود. سنگ صابون ماندگاری و دوام بسیار خوبی هم دارد اما در مقابل در برابر حرارت خیلی مقاوم نیست و بایست حتما در صورت استفاده به عنوان سنگ اپن مراقبت های خوبی از آن به عمل آمده و جانب احتیاط را به خوبی رعایت کنید.

سنگ های کاربردی در آشپزخانه نمونه سنگ روی اپن

انواع سنگ مصنوعی روی کابینت

  1. سنگ روکابینتی گرانیت

حال که با انواع سنگ مصنوعی آشپزخانه برای استفاده روی اپن آشنا شدید خوب است کمی هم به سنگ هایی که به عنوان سنگ روکابینتی مورد استفاده قرار می گیرند پرداخته و با آنها آشنا شویم. گرانیت یکی از سنگ های آذرین ات که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. علاوه بر این، این سنگ بی نظیر از طرح و رنگ فوق العاده زیبا و جذابی تشکیل شده است و گستره هیجان انگیزی از طرح ها ورنگ ها را در بر می گیرد. آبی، مشکی، صورتی، سبز، قرمز و قهوه ای از جمله رنگ های چشم نواز این سنگ زیبا هستند که کمک می کنند شما بتوانید با هر طرح و رنگی برای کابینت هایتان از این سنگ ها به عنوان سنگ روکابینتی استفاده کنید و فضایی شیک و دلنشین داشته باشید. از جمله مهمترین و اصلی ترین مشخصه هایی که این سنگ را به یک انتخاب خوب برای روی کابینت ها تبدیل می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاوم در برابر فرسایش
  • مقاوم در مقابل آب و نفوذ آن
  • مقاومت بالا در برابر انواع ضربه
  • مقاومت در مقابل حرارت، رطوبت و …
  • ضریب سختی بالا
  • دوام و ماندگاری خوب
  • تنوع در طرح و رنگ
  • قابلیت صیقل داده شدن
  • نفوذ ناپذیری در مقابل انواع آلودگی ها و میکروب ها و قارچ ها و باکتری ها، مواد شیمیایی و اسیدی و …
  1. سنگ روکابینتی مرمر

در ادامه این مطلب در رابطه با انواع سنگ مصنوعی آشپزخانه نوبت به سنگ مرمر برای استفاده به عنوان سنگ روی کابینتی در آشپزخانه ها میرسد. اگر به دنبال ایجاد یک فضای شیک، خاص و در عین حال بسیار لوکس و لاکچری برای آشپزخانه تان هستید سنگ مرمر م تواند انتخاب فوق العاده ای برای سنگ های روکابینتی تان به حساب بیاید. سطح صیقل داده شده این سنگ در کنار برق و جلای منحصر بفرد آن سبب میشود آشپزخانه تان همیشه جذاب و براق باشد البته به این شرط که حتما از آن به خوبی مراقبت کنید و همیشه آن را تمیز و پاکیزه و درخشان نگه دارید. مشکلی که برای استفاده از این سنگ به عنوان روکابینتی وجود دارد خط و خش پذیری آن است. یعنی خیلی راحت با برخورد اجسام تیز روی آن خط می افتد و شکل ظاهری آن کمی بد نما خواهد شد. همچنین سنگ مرمر در برابر مواد شیمیایی، خصوصا موادی با خاصیت اسیدی مقاومت خوبی از خود نشان نمی دهد. برای همین هم هست که استفاده از سنگ مرمر به عنوان روکابینتی تا حدودی ریسکی و همراه با دقت و مراقبت های خاص است. در بخش بعدی از انواع سنگ مصنوعی آشپزخانه نوبت به یکی از سنگ هایی می رسد که خیلی محبوب و پرکاربرد است، بام ما همراه باشید تا بیشتر با آن آشنا شوید.

  1. سنگ روکابینتی کوارتز

در ادامه معرفی انواع سنگ مصنوعی آشپزخانه برای روی کابینت نوبت به سنگ محبوب کوارتز می رسد. این مورد از انواع سنگ مصنوعی آشپزخانه از قابلیت های بسیار زیادی برخوردار است و همین موضوع هم سبب میشود این سنگ همیشه یکی از گزینه های محبوب به شمار بیاید. از جمله مشخصه ها و قابلیت های این سنگ می توان از موارد زیر نام برد:

  • به خوبی در برابر ضربه مقاوم است
  • در مقابل فرسایش هم از خود مقاومت بسیار خوبی نشان می دهد
  • اگر جسم تیزی روی این سنگ افتاده یا کشیده شود، مشکلی پیش نخواهد آمد، چرا که این سنگ ها خیلی خوب در مقابل اجسام تیز مقاوم هستند.
  • انواع سنگ مصنوعی آشپزخانه از نوع کوارتز در برابر حرارت هم از خود مقاومت بالایی نشان می دهند و مشکلی از بابت حرارت نخواهید داشت.
  • امکان نفوذ باکتری، قارچ و سایر عامل های آلوده کننده به داخل این سنگ تقریبا صفر است. همین موضوع سبب شده است کوارتز یک سنگ انتی باکتریال نفوذ ناپذیر باشد.
  • به راحتی و بدون نیاز به مراقبت خاصی تمیز می شود
  • طیف گسترده رنگ ها و طرح ها
  1. سنگ رو کابینتی کورین

و در نهایت اخرین انواع سنگ مصنوعی آشپزخانه برای روی کابینت که در این بخش به معرفی آن می پردازیم سنگ های کورین هستند. این نوع از سنگ های مصنوعی می توانند جلوه ای زیبا و در عین حال لوکس به فضای آشپزخانه شما ببخشند، لذا اگر محدودیتی در هزینه ها ندارید و بودجه تان کفاف می دهد می توانید از سنگ های کورین به عنوان سنگ روکابینتی بهره ببرید. از جمله مشخصه ها و ویژگی های بارز این نوع از انواع سنگ مصنوعی آشپزخانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آنتی باکتریال است و در نتیجه سطحی عاری از آلودگی خواهید داشت
  • در برابر لکه شدن و ریختن مواد و … به خوبی مقاوم است.
  • سطح رویی این سنگ ها به خوبی و راحت تمیز می شود و از این لحاظ با هیچ مشکلی مواجه نیستید.
  • در مقابل نفوذ آب، رطوبت، آلودگی و … به خوبی مقاوم است

انواع سنگ های مورد استفاده برای کف آشپزخانه

  1. سنگ مرمر

در ادامه این بخش از معرفی انواع سنگ مصنوعی آشپزخانه نوبت به یکی از سنگ های مورد استفاده برای کف اشپزخانه میرسد که اتفاقا مصنوعی نبوده و طبیعی است. سنگ مرمر که یک نوع سنگ طبیعی از نوع دگرگون شده است که هم زیبا و چشم نواز است و هم قابلیت های متعددی مانند قابلیت عبور نور، ماندگاری بسیار خوب، دوام بالا در برابر عامل های مختلف و … در اختار دارد. همین موضوع سبب شده است که این سنگ برای استفاده به عنوان سنگ کف آشپزخانه بسیار مناسب باشد و همیشه جزء گزینه های نخست ارائه شده قرار داشته باشد.

  1. سنگ مرمریت

یکی دیگر از انواع سنگ مصنوعی آشپزخانه که می تواند برای کف آن مورد استفاده قرار بگیرد سنگ های مرمریت هستند. نکته ای که در انتخاب این سنگ ها حتما باید به آن دقت کنید این است که همه انواع سنگ مصنوعی آشپزخانه مرمریت برای استفاده به عنوان کفپوش  مناسب نیستند. بلکه برخی از آنها مانند هرسین، لاشتر و … گزینه های بهتر و مناسب تری برای این کار محسوب میشوند. لذا خوب است هنگام خرید حتما به این نکته دقت داشته باشید و از فروشنده در این زمینه حتما مشاوره بگیرید.

  1. سنگ تراورتن

یکی دیگر از انواع سنگ مصنوعی آشپزخانه که می توان برای کف آشپزخانه آن را مورد استفاده قرار داد سنگ های تراورتن هستند. این سنگ ها از دوام خوبی برخوردار بوده و در عین جال میزان جذب آنها پایین است. مشخصه ای که برای سنگ هایی که در کف آشپزخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند بسیار الزامی بوده و باید حتما وجود داشته باشد. علاوه بر این مقاومت این سنگ ها هم بسیار بالا است و به راحتی خش نمی افتند و دچار آسیب دیدگی و شکستگی و … نمی شوند. یکی دیگر از مشخصه هایی که برای سنگ کف آشپزخانه باید حتما به آن دقت کنید قابل شستشو بودن این متریال است. چون برخی افراد عادت دارند آشپزخانه خود را به صورت منظم می شویند و اگر سنگ مورد استفاده برای آن مناسب نباشد آنگاه خیلی زود آسیب می بیند و فرد متحمل ضرر خواهد شد.

سنگ های کاربردی در آشپزخانه سنگ کف آشپزخانه

در ادامه کمی در مورد این سنگ ها، مشخصه های انها و نیز مزیت ها یا معایب احتمالی شان بیشتر صحبت میکنیم، با ما همراه باشید.

جمع بندی

آشپزخانه یکی از بخش های هر خانه است که کاربردی ترین متریال برای آن سنگ ها هستند. سنگ ها در انواع مختلفی بوده و در بخش های مختلف آشپزخانه اعم از روی کابینت ها، روی اپن و کانتر و کف زمین از آنها استفاده می شود. که می توان برای بخش های مختلف آن را  مورد استفاده قرار داد مرمریت، کوارتز، کورین و … هستند. در این مطلب در مورد انواع سنگ مصنوعی آشپزخانه صحبت کردیم که امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد.

 

مقالات مرتبط: مدرن ترین ایده های طراحی آشپزخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *