سنگ کوارتز مصنوعی چیست؟

سنگ کوارتز مصنوعی هم مانند سایر سنگ های مصنوعی طی پروژه های مهندسی شده طراحی و سپس تولید می شود. متریالی که در تولید این سنگ به کار رفته است به صورت میکسی از کریستال های کوارتز طبیعی، رزین و همچنین پیگمنت ها و رنگ هایی است که در داخل صفحه بکار می روند. هر یک از این مواد به کوارتزهای مصنوعی مشخصه های خاصی می بخشند و سبب بروز ویژگی های منحصر بفردی برای آن می شوند. کاربردهای این سنگ بسیار متنوع بوده و در زمینه های مختلفی استفاده می شود. یکی از معروف ترین و رایج ترین کاربردهای آن هم در آشپزخانه ها و طراحی آنها علی الخصوص طراحی سنگ های روی کابینتی است. در این مطلب قصد داریم در مورد سنگ کوارتز مصنوعی صحبت کنیم و به بررسی مشخصات و ویژگی های آن بپردازیم، همچنین در ادامه با مزیت ها و معایب این سنگ ها هم بیشتر آشنا خواهیم شد. اگر شما هم دوست دارید در مورد این نوع از سنگ های مصنوعی اطلاعات به دست اورید در ادامه با ما همراه باشید.

 

در مورد سنگ کوارتز مصنوعی چه می دانید؟

سلیس دومین ماده معدنی با درصد سختی بالا در جهان پس از کربن است.جالب است بدانید که چیزی در حدود نود و سه درصد از سنگ کوارتز مصنوعی را همین ماده سلیس تشکیل می دهد. این موضوع سبب شده است کوارتز در مقایسه با سایر سنگ های معدنی از سختی بسیار بالایی برخوردار بوده و مقاوم تر باشد. احتمالا می پرسید ۷ درصد باقیمانده چه می شود و چه موادی در این درصد باقیمانده کوارتز وجود دارند؟ رزین و همچنین انواع رنگدانه ها مواد دیگر تشکیل دهنده این سنگ هستند. حال کلیه این مواد طی فرآیندهای خاصی ب هم ترکیب شده و به صورت یک سنگ یکدست درمی آیند که آن را کوارتز نامگذاری کرده اند. با توجه به درصد بالای سنگ سیلیس در کوارتز بسیاری از خاصیت ها و مشخصه های این سنگ به کوارتز هم منتقل شده است. این یعنی کوارتز به خوبی در مقابل خراشیدگی، وارد آمدن ضربه و همچنین ساییدگی مقاوم است و مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد.

به طور کلی اگر بخواهیم جمع بندی از مطالب بالا داشته باشیم می توانیم بگوییم سنگ کوارتز مصنوعی در واقع از کوارتز طبیعی به همراه مواد مصنوعی تشکیل شده است. از این ترکیب در طی پروسه های مهندسی شده ورق سنگ هایی یکپارچه و در سایزها و ابعاد متنوع به دست می آید که همان کوارتزهای مصنوعی یا کوارتز مهندسی شده هستند. این سنگ مصنوعی کاربردهای بسیاری داشته که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت می کنیم.

 

توتم کوارتز - 1209توتم کوارتز - 1201

 

در مورد کاربرد سنگ کوارتز مصنوعی چه می دانید؟

حال که در مورد سنگ کوارتز مصنوعی اطلاعاتی به دست آوردیم نوبت آن است که با کاربردهای آن آشنا شویم و در مورد آنها بیشتر بدانیم. صفحه های سنگ کوارتز به دلیل مقاومت بالا و همچنین سطح صاف و صیقل داده شده ای که دارند تقریبا برای سطحی به راحتی قابل استفاده هستند. بیشترین کاربرد کوارتز در ساختمان سازی و بخش های مختلف آن است. خیلی وقت ها کوارتز را به عنوان سنگ روکابینتی در آشپزخانه ها انتخاب و استفاده می کنند. از جمله مهمترین کاربرد سنگ کوارتز مصنوعی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. استفاده به عنوان صفحه رویی در کابینت های آشپزخانه که به نام کانتر تاپ هم شناخته می شود
  2. برای آشپزخانه های جزیره هم از این سنگ به عنوان صفحه رویی بهره می برند
  3. می توان از کوارتز های مصنوعی به عنوان سنگ بین کابینتی هم استفاده کرد، حتی این سنگ قابلیت استفاده به عنوان دیوارپوش را نیز داراست.
  4. با توجه به مقاومت بالا برای روشویی ها و به عنوان صفحه و حتی بدنه نیز قابل استفاده است. علاوه بر این برای کلیه سطوح سرویس های بهداشتی هم می توانیم از این سنگ مصنوعی استفاده کنیم.
  5. اگر فضای اداری دارید می توانید برای بخش های مختلف آن نظیر کانتر پاسخگویی، میز منشی، اطلاعات، امنیت و حفاظت و … از این سنگ به عنوان هم صفحه و هم بدنه میزها بهره ببرید.
  6. در فضاهای رستوران، کافی شاپی، هتل ها و … به عنوان سطح رویی میز می توان از کوارتزهای مصنوعی استفاده کرد.
  7. علاوه بر این در فضاها و محیط های بهداشتی از جمله بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و … می توان از کوارتزهای مصنوعی به عنوان میز کار و حتی صفحه و بدنه میزها استفاده کرد.

 

مزایای سنگ کوارتز مصنوعی

برای این که بتوانیم با خیالی آسوده از این سنگ ها استفاده کنیم می بایست با مزایای سنگ کوارتز مصنوعی آشنا شویم. در ادامه مهمترین مزیت های این سنگ مصنوعی را با هم بررسی میکنیم:

  1. این سنگ مصنوعی به خوبی در برابر ساییدگی و همچنین خط و خش افتادن مقاوم است.
  2. با توجه به وجود ۹۳ درصد سیلیس در ساختار این سنگ درصد سختی آن به شدت بالا است. این امر موجب شده که کوارتزهای مصنوعی به خوبی در مقابل هرگونه ضربه و نیز ساییدگی از خود مقاومت نشان دهند.
  3. یکی از مهمترین مزیت های این سنگ ضد آب بودن آن به شکلی کامل است.
  4. سطح کوارتزهای مصنوعی به گونه ای است که کاملا بهداشتی و آنتی باکتریال هستند. چون سطح آن یکپارچه و بدون خلل و فرج بوده و به گونه ای است که امکان نفوذ قارچ ها، باکتری ها و … در آن وجود ندارد.
  5. از نظر نگهداری این سنگ نمره ۲۰ می گیرد. لذا اگر از آن به عنوان سنگ کانتر آشپزخانه استفاده کنید که خیلی زود به زود کثیف میشود دیگر دغدغه ای برای تمیز کردن آن نداشته و به راحتی و بدون هیچ مشکلی می توانید آن را تمیز کنید.

 

سایر مزیت های کوارتزهای مصنوعی

در بخش قبلی مختصری به مزیت های سنگ کوارتز مصنوعی پرداختیم. در این بخش و در ادامه شاهد سایر این مزیت ها به شرح زیر هستیم:

  1. این سنگ قابلیت این را دارد که بتواند وزن بسیار بالایی را تحمل کند.
  2. سطح رویی کوارتزهای مصنوعی صاف و به شکلی یکپارچه بوده و کاملا صیقل داده شده است. علاوه بر این هیچ گونه خلل و فرجی روی این سنگ دیده نمی شود.
  3. همانطور که گفتیم یکی از مواد اولیه تشکیل دهنده این سنگ رنگدانه هاست. همین امر سبب شده است تنوع رنگی این سنگ کاملا زیاد باشد و بتوان در هر طیف رنگی آن را در اختیار داشت.
  4. تحمل کوارتزهای مصنوعی در مقابل دمای بالا کاملا مناسب است. این سنگ قادر است تا دمای صد و پنجاه درجه سانتی گراد را تحمل کند.
  5. انعطاف این سنگ مصنوعی در مقابل برش های خیلی ظریف و همچنین تراش هایی که حین ساخت ایجاد می کنند در مقایسه با سایر سنگ های مصنوعی بسیار بالاست.

 

آیا با معایب کوارتزهای مصنوعی آشنایی دارید؟

در ادامه صحبت در مورد سنگ کوارتز مصنوعی نوبت به بررسی معایب این سنگ می رسد. در زیر تعدادی از مهمترین این مشکلات و معایب برای کوارتزهای مصنوعی را بیان کرده ایم:

  1. صفحه هایی که با این سنگ مصنوعی طراحی و ساخته می شوند دارای درز هایی هستند که به راحتی در دید بوده و قابل مشاهده است.
  2. معمولا کوارتزهای مصنوعی انتخاب خوبی برای استفاده در فضاهای باز نیستند. چرا که این سنگ ها از مقاومت خوبی در برابر اشعه های خورشید خصوصا پرتوهای فرابنفش برخوردار نیستند.
  3. اگر حرارت بیش از صد و پنجاه درجه سانتی گراد به این سنگ ها اعمال شود آنها ذوب می شوند. لذا در صورتی که از این سنگ ها برای آشپزخانه استفاده می کنید بهتر است حتما دقت داشته باشید که ظرف های خیلی ذاغ که مستقیما از داخل فر آن هم با دمای بالای صد و پنجاه درجه سانتی گراد بیرون آمده اند را روی صفحه ای از جنس کوارتز آن هم مصنوعی قرار ندهید. چرا که در صورت انجام این کار با سنگ ذوب شده مواج می شوید. پس این سنگ ها می بایست با کمی حساسیت و وسواس بالا مورد استفاده قرار گیرند و کمی دقت هنگام کار در آشپزخانه ضروری است. البته که با قرار دادن یک زیر دیگی از جنس های مختلف خصوصا حصیری می توانید از این موضوع به راحتی پیشگیری کنید.

 

رنگ بندی های متنوع کوارتز برای صفحات کابینت

در بخش های قبلی گفتیم که سنگ کوارتز مصنوعی به علت داشتن رنگدانه های معدنی در رنگ های متنوعی به تولید میرسد. توناژ و طیف رنگی این سنگ مصنوعی به قدری متعدد است که می توان خیلی راحت رنگ مناسب را که کاملا در تناسب با رنگ دکوراسیون باشد انتخاب کرده و اجرایی کرد. از جمله محبوب ترین رنگ هایی که برای این سنگ وجود دارند می توان به سفید و همچنین شیدهایی از رنگ های تیره تر نظیر کرم، استخوانی و حتی صدفی عنوان کرد. برخی از این سنگ ها حتی دارای دو یا چند طیف رنگی مختلف هستند که طرح هایی جذاب و چشم نواز را ایجاد می کنند. گاها این رنگ ها در تضاد با هم هستند و برخی اوقات هم این رنگ ها مکمل یکدیگر هستند و در برخی از طرح ها هم رنگ های سنگ مورد نظر در یک توناژ رنگی هستند. همه این طرح ها سبب زیباتر شدن هر چه بیشتر سنگ ها کوارتز مصنوعی می شود. پس تنوع این سنگ ها را میتوان نامحدود عنوان کرد. معمولا برای رنگبندی های این سنگ کاتالوگ هایی عرضه می شود که کار را برای انتخاب راحت تر می کند.

 

سنگ کوارتز های مصنوعی در چه ابعادی تولید می شوند؟

معمولا ابعادی که برای سنگ کوارتز مصنوعی شده در نظر گرفته می شود کاملا بسته به کارخانه ای دارد که سنگ در آن به تولید می رسد. اما یک استاندارد معمول برای ابعاد این سنگ ها را می توان صفحه های سی در چهارده سانتی متری عنوان کرد. همچنین ضخامتی که برای این ورق ها در نظر گرفته میشود چیزی در حدود ۱٫۲ سانتی متر تا نهایتا ۲ سانتی متر است. معمولا این سایز را بیشتر در آشپزخانه مورد استفاده قرار می دهند. دسته دیگری از صفحه های کوارتز مهندسی دارای ابعادی هستند که معمولا سی و دو سانتی متر در پانزده و نیم سانتی متر هستند. این نوع از صفحه های کوارتز ار عموما برای استفاده روی جزیره طراحی کرده و تولید می کنند. این ابعاد سبب می شود رویه جزیره شما بدون هیچ گونه درز و شکافی قرار گرفته و کار نهایی بسیار خوب باشد.

 

جمع بندی

سنگ ها یکی از کاربردی ترین متریال هایی هستند که در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. آنها دارای تنوع های بی نظیری بوده و در دو دسته اصلی سنگ های طبیعی و مصنوعی قرار می گیرند. سنگ های طبیعی از دل طبیعت و سنگ های مصنوعی طی پروسه های مهندسی شده به دست می آیند. یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین این سنگ های مصنوعی را می توان سنگ های کوارتز مصنوعی معرفی کرد. در این مطلب مفصلا در مورد مشخصه های کوارتز مصنوعی صحبت کردیم. سپس به کاربردهای این سنگ پرداختیم و در انتها هم مزیت ها و معایبی که برای این سنگ ها مطرح می شوند را مورد بررسی قرار دادیم که امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *