شرکت دوپونت آمریکا

دوپونت، (به انگلیسی: DuPont) شرکت صنایع شیمیایی آمریکایی است، که در ماه ژوئیه ۱۸۰۲ به عنوان یک کارخانه تولید باروت توسط ایلودر ایرنه دوپونت تاسیس شد. شرکت دوپونت، در سال ۲۰۰۹ سومین شرکت شیمیایی جهان، بر اساس ارزش بازار و نهمین شرکت شیمیایی، از نظر میزان درآمد بوده است. سهام این شرکت، جزئی از میانگین صنعتی داو جونز می‌باشد.
در قرن بیستم، دوپانت بسیاری از پلیمرها را توسعه داد، مانند: وسپل، نئوپرین، نایلون، کوریان، تفلون، مایلار، کولار، پلی تترافلوئورواتیلن، فیبر، نومکس، تیوک، سورونا و لای کرا. دوپانت، فرئون (کلروفلوئوروکربن) را توسعه داده که از آن در صنعت یخچال سازی استفاده فراوانی شد. بعدها تغییراتی در ساختار آن ایجاد نمود، تا بیشتر با محیط زیست سازگار باشد. این شرکت همچنین در رنگدانه‌های مصنوعی از جمله کروم فلایر را نیز، توسعه داد. مارک‌های تجاری شرکت دوپونت، بر روی مواد تولید شده بسیاری، ماندگار شده‌است. از موادی که برای اولین بار توسط این شرکت تولید شده‌است می‌توان به فیبرهای آرامید (کولار) اشاره کرد. درآمد این مجموعه در سال ۲۰۱۲ با هفتادهزار نفر پرسنل بالغ بر ۳۴٫۸۱۲میلیارد دلار بوده است. این شرکت در زمینه تولید صفحات یکپارچه یک برند ماندگارست ، که تحت عنوان برند کورین فعالیت می کند ، این صفحات با همین عنوان اولین بار در ایران وارد شد و از اینرو صفحات یکپارچه را با عنوان کورین در ایران می شناسند. ولی در حال حاضر سنگ از این شرکت به ایران وارد نمی شود.

دوپونت کورین

حوزه های فعالیت شرکت دوپونت

شرکت DuPont در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کند. این شرکت به عنوان یک شرکت صنعتی پیشرو در زمینه شیمی و علوم مواد، تحقیق و توسعه و تولید محصولات شیمیایی، جنبه‌های مختلف از علوم مواد و فناوری‌های مرتبط با آنها فعالیت می‌کند. برخی از حوزه‌های فعالیت شرکت DuPont عبارتند از:

  1. صنایع الکترونیک: شرکت DuPont در حوزه تحقیق و تولید مواد الکترونیکی، شامل مواد پایه سیلیکونی، مواد حفاظتی، پوشش‌های ضدآب و ضدرطوبت، مواد جانبی، مواد حفاظتی و مواد دیگر فعالیت می‌کند.
  2. صنعت خودروسازی: شرکت DuPont در حوزه تولید موادی مانند پلاستیک‌ها، رنگ‌ها، پوشش‌های محافظ و مواد حفاظتی برای خودروهای شخصی و تجاری فعالیت می‌کند.
  3. صنایع خوراک و کشاورزی: شرکت DuPont در حوزه تحقیق و توسعه و تولید مواد شیمیایی کشاورزی، مواد پایه تولید خوراک دام و طیور، آنزیم‌ها و پروبیوتیک‌ها و مواد دیگر مرتبط با صنایع خوراک و کشاورزی فعالیت می‌کند.
  4. صنایع ایمنی و بهداشت: شرکت DuPont در حوزه تحقیق و توسعه و تولید مواد پایه مانند لباس‌های حفاظتی، پوشش‌های محافظ، ماسک‌ها و لوازم جانبی مرتبط با ایمنی و بهداشت فعالیت می‌کند.
  5. صنایع انرژی: شرکت DuPont در حوزه تحقیق و توسعه فناوری‌های مواد و تولید مواد شیمیایی برای صنایع انرژی
  6. /wp-content/uploads/2015/04/398px-Dupontat10th.jpg
    دفتر مرکزی شرکت دوپونت در ویلمینگتن

نقش شرکت دوپونت در تولدی سنگ کورین

شرکت DuPont قبلاً در زمینه تولید سنگ کورین فعالیت می‌کرد. سنگ کورین (Corian) نام تجاری یک نوع سطح کاری با روکش مقاوم و سخت است که از مخلوطی از رزین پلی‌متیل متاکریلات (PMMA) و پودر آهک تولید می‌شود. این محصول به دلیل مقاومت به خط و خش، چربی و لکه و همچنین دوام بالا، مورد استفاده در صنعت ساختمان و طراحی داخلی قرار می‌گیرد. اما در سال 2015، شرکت DuPont بخش تولید سنگ کورین خود را به شرکت مجموعه سامسونگ (Samsung Group) فروخت. پس از این تغییر، تولید سنگ کورین توسط شرکت Samsung تحت نام تجاری استرون Staron ادامه پیدا کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *